Linkfire meddelte i går aftes, at de har opkøbt virksomheden smartURL, som var den første virksomhed, der leverede smarte links til den globale musikindustri.

SmartURL forbinder hvert år hundredemillionvis af forbrugere til musik, hvilket blandt andet gælder for kunstnere som Britney Spears, My Morning Jacket og H.E.R.

Opkøbet vil styrke Linkfires markedsposition, øge trafikken samt provisionsindtægterne. Opkøbet understøtter derfor Linkfires plan om at vækste deres kommissionsforretning, som ved Q2-regnskabet bestod af ca. 30% af omsætningen.

Linkfire og smartURL har de seneste mange år konkurreret tæt, hvorfor opkøbet vil skabe flere synergier. SmartURL har b.la. stor ekspertise gennem deres mangeårige erfaring, hvilket forventeligt kan medvirke til en optimering af Linkfires RPM.

RPM er et vigtigt nøgletal for Linkfire, da det beskriver, hvor meget de tjener på deres trafik. Helt konkret beskriver det, hvor meget Linkfire tjener pr 1.000 visninger. I Q2 2021 var selskabets RPM på 5,62 kr., hvilket svarede til en vækst på hele 236% sammenlignet med samme periode sidste år.

Tolv måneder efter opkøbet afsluttes, forventes det, at opkøbet vil øge Linkfires omsætning med minimum 15%. Dette vil blandt andet ske gennem den øgede trafik, som smartURL vil bringe.

Aftalen forventes at være i hus senere i år eller i starten af 2022. Den 18. november afholder Linkfire et conference call i anledningen af Q3-rapporten, hvor der ligeledes vil være mulighed for at spørge ind til opkøbet.