Trophy Games annoncerede tilbage i maj måned, at de har indgået en aftale med RedPilz Studio omkring spillet The Ranchers, hvor Trophy Games vil være publisher.

Dengang meddelte Trophy Games, at spillet havde over 200.000 såkaldte ”wishlists” på Steam, som er en populær platform til computerspil. Samtidig fremgik det, at spillet forventes at blive lanceret i 2023. Derudover tilføjede Trophy Games, at den forventede pris for spillet bliver 39,95 EUR.

Med disse oplysninger kan vi som private investorer kigge nærmere på spillets potentiale. Når mere 200.000 mennesker har udvist interesse for spillet, svarer det til mere end 7,99 mio. EUR i maksimalt potentiale svarende til over 59 mio. kroner. Det vil selvfølgelig ikke være alle, som har sat spillet på deres ønskeliste, som vil købe det. Derudover vil der sandsynligvis være spillere, som først får øjnene op for spillet, når det er lanceret, og derfor ikke har det på sin ønskeliste.

Baseret på kilder, som har lavet Steam spørgeskemaundersøgelser, er konklusionen, at medianen for wishlists til køb indenfor uge 1 efter lanceret er 20%. Det betyder, at medianen for uge 1 efter lancering giver 20% køb fra wishlist, hvilket i dette tilfælde svarer til over 11 mio. kroner. En lignende undersøgelse viser, at man kan forvente en multiple på 4,2x efter to år af det salg, som uge 1 gav. Baseret på disse beregninger svarer det til et salg på knap 50 mio. kroner efter to år.

Dermed kan The Ranchers blive en vigtig udgivelse for Trophy Games. Som publisher vil Trophy Games dog ikke realisere en lige så stor procentdel af indtjeningen, da der også skal gå noget til spiludvikleren. Trophy Games har ikke offentliggjort nærmere forhold i aftalen omkring The Ranchers, hvorfor vi ikke ved, hvor stor en procentdel af salget Trophy Games vil modtage af salget, men typisk er det i intervallet 30-50% af overskuddet, der går til publisheren.